Ruch Rodzin Nazaretańskich - Archidiecezja Katowicka

"Każda chwila twojego życia to moment spotkania z tą miłującą cię Obecnością"
ks. T. Dajczer "Rozważania o wierze"

Pielgrzymka RRN na Maltę

Malta – wyspa, co uratowała Europę
Relacja z pielgrzymki na Maltę  w dniach 14-21 października 2018.

MaltaWyruszyliśmy w słoneczną niedzielę autobusem do Pyrzowic. Po odprawie i ok.2,5godzinach lotu wylądowaliśmy na lotnisku w Malcie. Było tam już ciemno, wyczuwalne ciepło i nadmorskie klimaty wyspy. Autobusem podjechaliśmy do naszej stałej kwatery: 4- gwiazdkowego Hotelu Paradise Bay Resort.

MaltaDostaliśmy wygodne  jedno i dwuosobowe apartamenty w stylu retro. Z naszych balkonów widać było oświetlony hol i baseny hotelowe zewnętrzne w porywistej bryzie.

MaltaMożna też było podziwiać morze,  cumujące jachty i skały w tle, a nocami księżyc i jego odbicie w falach.

Od pierwszego wieczoru i poranka spotykaliśmy się na bogatych ucztach serwowanych w formie szwedzkiego stołu w hotelowej jadalni. Nawet osoby na diecie miały tam bogaty wybór dań, łącznie z regionalnym maltańskim pieczonym królikiem /fenkiem/, rybami i owocami morza

I dzień zwiedzania

MaltaZ miejscową polską przewodniczką p. Barbarą udaliśmy się do stolicy Malty-Valetty. Tak się składa, że jest to "kulturalne miasto Europy 2018".

MaltaOglądaliśmy min. ogrody Barakka

Maltaz uroczą panoramą Wielkiego Portu
/15km linii brzegowej a do 36m głębokości/

MaltaByliśmy na mszy św.w kościele św. Pawła, który przyniósł tu chrześcijaństwo-skarb narodu maltańskiego. RATOWANIE ŚW. PAWŁA BYŁO TEŻ RATUNKIEM DLA EUROPY.

Zwiedzaliśmy też liczne zabytki po joannitach czyli zakonie kawalerów maltańskich panujących tu przez średniowiecze. MALTAŃCZYCY URATOWALI EUROPĘ PRZED TURKAMI W XVI WIEKU. Od tego czasu Zakon Joannitów był poważany i wzbogacił się. Zwiedzaliśmy Konkatedrę ich patrona św. Jana z licznymi dziełami sztuki.

Malta

Płynęliśmy też łódkami po wodach zatoki, podziwiając min.średniowieczne forty-scenerię uwiecznioną w wielu filmach.

II dzień zwiedzania

MaltaOdbyliśmy wyprawę do Rabatu i Mdiny dawnej stolicy kraju. Uliczki obu miast są urocze, pełne znaków wiary w Boga i Maryję.

MaltaZwiedzaliśmy grotę w której św. Paweł i św. Łukasz mieszkali przez 3 miesiące po wylądowaniu na Malcie. Nad grotę jest Kościół pw.św. Pawła- w nim była nasza msza św.

III dzień zwiedzania

MaltaPrzeprawiliśmy się promem na drugą zamieszkałą, bardziej rolniczą wyspę archipelagu maltańskiego: Gozo.

Jest tam też ok.60 kościołów- co wskazuje na silną wiarę mieszkańców.

MaltaZwiedzaliśmy najpierw miejscowe zabytki osadnictwa megalitycznego ok. 4000lat p.n.e.

MaltaMszę św.przeżywaliśmy w pięknej bazylice Ta Pinu przed XVIw.obrazem cudami słynącej MB. Wniebowziętej.

Wszystkie drogi na Gozo prowadzą do Rabatu z centralną katedrą i placem św. Jerzego.

IV dzień zwiedzania

MaltaTo był 18.10 - dzień św. Łukasza Apostoła. Zwiedzaliśmy akurat maltański odpowiednik naszej Częstochowy: Sanktuarium w Mellieha.

W/g legendy piękny fresk NMP z Jezusem z Mellieha namalował właśnie św. Łukasz! Przed tym wizerunkiem była nasza msza św.w wielu ważnych intencjach.

MaltaPo mszy św. odpoczywaliśmy na słynnej piaszczystej plaży przy Golden Bay - złotej zatoce.

V dzień zwiedzania - piątek

MaltaPodjechaliśmy do znanej wioski rybackiej i targowej Marsaxlock na południu Malty.

MaltaMsza św. była w kościele pw. MB.Pompejańskiej naprzeciw nabrzeża.

MaltaZwiedzaliśmy później okolice Blue Grotto-morskiej atrakcji turystycznej.

Wieczorem odprawiliśmy w okolicach hotelu drogę krzyżową.

VI ostatni dzień zwiedzania

MaltaPojechaliśmy do XVII w.kościoła pw.św. Pawła Rozbitka,
czyli Dobrego Ognia na mszę św.

MaltaMiasto i wyspa pobliska nazywa się też św. Paweł na pamiątkę Apostoła, któremu Malta zawdzięcza tak wiele. Byliśmy potem w ogrodach st. Anton

oraz w kościele w Moście, znanym z trzeciej w Europie 37m średnicy kopuły i z cudu niewypalenia bomby niemieckiej, co upadła przez dach przed ołtarz, nie czyniąc szkody w 1942 roku.

Malta Malta

Ten dzień to już dziękowanie Bogu i ludziom za to że te 6 pięknych dni na Malcie. Prócz wycieczek najważniejszym punktem każdego dnia była msza św., medytacja nad kolejnymi wersami Zdrowaś Maryjo, różaniec i koronka do Miłosierdzia Bożego, a  wieczorem spotkanie podsumowujące dzień. Popołudniami korzystaliśmy z uroków Malty: morza, plaż, słońca, basenów ze słoną wodą oraz coraz bardziej zżytego towarzystwa uczestników wyprawy.

MaltaCieszyliśmy się obecnością wśród nas kilku par małżeńskich, które obchodziły swoje rocznice ślubu na Malcie.

NASZA WYPRAWA NA MALTĘ ODBYWAŁA SIĘ POD DUCHOWĄ OPIEKĄ KS. STEFANA CZERMIŃSKIEGO, A ORGANIZACYJNĄ P. DOMINIKI BŁASIAK, WE WSPÓŁPRACY Z BIUREM PODRÓŻY MISTRAL KATOWICE, KTÓRE REPREZENTOWAŁA NASZA P. PILOT MAŁGORZATA CEKIERA

- SERDECZNIE DZIĘKUJEMY!

W dn. 21 X.br-po opuszczeniu pokojów  przeżywaliśmy ostatnią wspólną medytację /nad słowem Amen/ i mszę św niedzielną w hotelu. Gospodarze jak zawsze b.chętnie udzielili nam sali na modlitwę. Tubylcy, podobnie jak św. Pawła przyjmowali nas bardzo przyjaźnie przez cały pobyt.

Przez lotnisko Malta wracaliśmy do Katowic z uczuciem wdzięczności, pewnego niedosytu i z nadzieją, że przez modlitwę, obecność, pamiątki z Malty i wspomnienia zdołamy przekazać naszym rodzinom tę bliskość Matki Bożej i różnorakie piękno, które przeżywaliśmy na tych egzotycznych, ale tak katolickich i gościnnych wyspach.