Ruch Rodzin Nazaretańskich - Archidiecezja Katowicka

"Wszystko co cię spotyka, związane jest z miłością kochającego cię Boga, z Jego pragnieniem twojego dobra"
ks. T. Dajczer "Rozważania o wierze"

Pielgrzymka do Fatimy - relacja

Pielgrzymka Parafii Matki Bożej Wspomożenia Wiernych z Katowic-Zarzecza
oraz Ruchu Rodzin Nazaretańskich do Fatimy w dniach 24 - 31października 2017 r.

z okazji 100 rocznicy objawień Matki Bożej

W dniach od 24 do 31 października 2017 roku Parafia Matki Bożej Wspomożenia Wiernych z Katowic-Zarzecza oraz członkowie Ruchu Rodzin Nazaretańskich pielgrzymowali do świętych miejsc położonych w Portugalii i Hiszpanii. Opiekunem duchowym pielgrzymki był ks. Stefan Czermiński - proboszcz i moderator RRN w archidiecezji katowickiej.

Pielgrzymka Parafii Katowic-Zarzecza oraz Ruchu Rodzin Nazaretańskich do Fatimy Pielgrzymka Parafii Katowic-Zarzecza oraz Ruchu Rodzin Nazaretańskich do Fatimy Pielgrzymka Parafii Katowic-Zarzecza oraz Ruchu Rodzin Nazaretańskich do Fatimy Pielgrzymka Parafii Katowic-Zarzecza oraz Ruchu Rodzin Nazaretańskich do Fatimy Pielgrzymka Parafii Katowic-Zarzecza oraz Ruchu Rodzin Nazaretańskich do Fatimy Pielgrzymka Parafii Katowic-Zarzecza oraz Ruchu Rodzin Nazaretańskich do Fatimy Pielgrzymka Parafii Katowic-Zarzecza oraz Ruchu Rodzin Nazaretańskich do Fatimy
więcej fotek...

Pierwszego dnia pielgrzymki, lecieliśmy samolotem do Lizbony, skąd autokar zabrał nas do Fatimy. Nocowaliśmy niedaleko sanktuarium. Wieczorem ks. Stefan odprawił pierwszą pielgrzymkową mszę świętą - w bazylice fatimskiej, tuż przy grobach s. Łucji dos Santos oraz św. Hiacynty i Franciszka Marto. Wieczorem uczestniczyliśmy w różańcu i procesji ze świecami.

Drugiego dnia, po porannej mszy św. odprawianej dla Polaków w kaplicy objawień ruszyliśmy w kierunku Lizbony. Tam zwiedziliśmy dzielnicę Belem z klasztorem Hieronimitów, pomnik Odkrywców, dzielnicę Alfama i kościół św. Antoniego oraz dzielnicę Bairro Alto. Atrakcją geograficzną tego dnia było położone nad urwistym brzegiem Atlantyku - Cabo da Roca - najdalej na zachód wysunięty punkt Europy. Zwiedzanie zakończyliśmy w urokliwym miasteczku Sintra. Wieczorem mogliśmy znów udać się do sanktuarium fatimskiego na modlitwę różańcową.

Trzeciego dnia, po porannej mszy św. w Fatimie, pojechaliśmy zobaczyć Batalhę (czyli Bitwę) - opactwo z klasztorem Matki Bożej Zwycięskiej oraz Alcobaca - opactwo cystersów z największym w Portugalii kościołem – Mosteiro de Santa Maria de Alcobaca. Tam mogliśmy zobaczyć zmianę warty przy portugalskim Grobie Nieznanego Żołnierza. Obydwie budowle robią oszałamiające wrażenie. Po południu ruszyliśmy w kierunku wybrzeża Atlantyku. Tam zwiedziliśmy miasteczko Nazare m.in. Sitio z kościołem Nossa Senhora da Nazare (XVII w.), a potem mieliśmy okazję trochę poleniuchować na plaży i wykąpać się w morzu. Wieczorem wróciliśmy do Fatimy, gdzie uczestniczyliśmy w różańcu w kaplicy objawień i procesji światła.

Czwarty dzień naszej pielgrzymki był przeznaczony na zwiedzanie Fatimy. Po mszy świętej i śniadaniu ruszyliśmy do miejsca objawień Matki Bożej. Centrum duchowe Fatimy to dawna dolina Cova da Iria, w której objawiła się dzieciom Maryja – teraz duży owalny plac, rozłożony pomiędzy nowoczesnym kompleksem z kościołem św. Trójcy a bazyliką. Głębokim i silnym przeżyciem duchowym była droga krzyżowa odprawiona w Ajustrel, położona blisko miejsc objawień Maryi i Anioła dzieciom fatimskim. Odwiedziliśmy także domy rodzinne pastuszków. Dzień zakończyliśmy jak zwykle wieczornym różańcem i procesją.

Piątego dnia pielgrzymki ruszyliśmy na północ, w stronę Hiszpanii. Po drodze zobaczyliśmy Coimbrę - miasto akademickie związane z kultem św. Elżbiety Portugalskiej, kościół św. Jakuba (z rokokowym ołtarzem z pozłacanego drewna), katedrę Se Velha z XII w. oraz najstarszy Uniwersytet w Portugalii. Po przekroczeniu granicy z Hiszpanią zwiedziliśmy stare galicyjskie miasteczko – Pontevedra, a w nim m.in. klasztor Santo Domingo i kościół Santa Maria la Mayor. Nocowaliśmy w pięknym hotelu, położonym nad brzegiem oceanu w miasteczku Ribeira. Mimo, że był to koniec października nie mogliśmy oprzeć się kąpieli w zatoczce, przy której stał nasz hotel.

W niedzielę, szóstego dnia naszej pielgrzymki ruszyliśmy do jednego z najstarszych miejsc pielgrzymkowych Europy - Santiago de Compostela. Tam wśród tłumów pielgrzymów w katedrze uczestniczyliśmy w świątecznej Eucharystii. Następnie mieliśmy okazję zobaczyć grób św. Jakuba, a także po wejściu schodkami nieco wyżej – mocno przytulić się do „jego pleców” (przykrytej srebrną sukienką figury) i serdecznie powierzyć wszystkie swoje troski. Okazało się, że Pan Bóg spełnia nawet nieco dziecięce marzenie, jakim było zobaczenie wprawionej w ruch ogromnej srebrnej kadzielnicy zawieszonej na stropie kościoła, która po mszy świętej przelatywała przez całą długość nawy poprzecznej. Dymowi palonego kadzidła, zadartym w podziwie głowom pielgrzymów i turystów towarzyszył piękny śpiew siostry zakonnej, wykonującej pieśń na chwałę Boga. Po pełnym wrażeń dniu wróciliśmy do hotelu w Ribeira.

Kolejnego dnia ruszyliśmy z powrotem w kierunku Portugalii. Po drodze zwiedziliśmy bardzo charakterystyczne, kolorowe i głośne miasto Porto, a w nim katedrę Se, kościół Santa Clara oraz kościół Sao Francisco z Drzewem Jessego. Po południu dotarliśmy do Fatimy, gdzie uczestniczyliśmy w wieczornej mszy św. w bazylice i modlitwie w kaplicy objawień.

Ze względu na brak możliwości uczestnictwa niektórych pielgrzymów we mszy świętej w ciągu dnia, w którym wracaliśmy do Polski, ks. Stefan odprawił mszę świętą o północy. Przelot samolotem do Krakowa-Balic przez Monachium był planowany bardzo wczesnym rankiem. Stamtąd autokar przewiózł nas do Katowic–Zarzecza.

Każdy dzień rozpoczynaliśmy od medytacji, codziennie mogliśmy wysłuchać konferencji ks. Stefana związanej z tematem dnia oraz towarzyszyła nam modlitwa różańcowa, podczas której modliliśmy się w ważnych sprawach naszych rodzin i parafii. Podczas pielgrzymki towarzyszyła nam lektura duchowa. Medytowaliśmy akty zawierzenia Maryi opracowane przez ks. Stefana oraz „Duchowy przewodnik po Fatimie” autorstwa Wincentego Łaszewskiego. Lektury te pozwalały odnaleźć duchowy sens i znaczenie odwiedzanych miejsc, zasłuchać się w słowa Matki Bożej kierowane do dzieci fatimskich. Mieliśmy piękną, niemal letnią pogodę, która dopisywała nam przez wszystkie dni naszej wędrówki. Dziękujemy Matce Bożej Fatimskiej za tę wielką łaskę pielgrzymowania. Dziękujemy Panu Bogu także za naszą przewodniczkę Agnieszkę Żurawiecką z Biura Mistral – osobę z ugruntowaną wiedzą, znajomością języków, bardzo pogodną i posiadającą wielkie poczucie humoru. Dzięki niej nasza pielgrzymka nabrała dodatkowego kolorytu i uroku.